Ellies MH

Ellie har fått dåligt med social träning hos mig, och i USA fick hon ingen miljö- eller socialträning alls, vilket märks tydligt i början av MHt. Hon har varit i Sverige i 6 månader och är bara 14 månader gammal, så att göra MH nu var i tidigaste laget. Funderade på vad jag gav mig in på i början, men vi körde på ändå.
Vi krånglade inte med hanteringen, eftersom hon inte hade varit med om det tidigare och hon visste inte riktigt vilket ben hon skulle stå på. Men efter den första leken började Ellie släppa osäkerheten och vi alla kunde tydligt se vilka enorma framsteg hon tog, genom hela MHt.

Hon har härligt med tryck under tassarna och bra leklust, hon älskar att leka med mig, och leklusten vinner över osäkerheten när hon ska leka med testledaren.
Aktiviteten tog jag inte med på film. Hon stod still, nosade och åt gräs, men gnällde lite mot slutet vilket gav henne en 4.
Jag är inte helt vän med vissa siffror, därför skriver jag inte ut det, utan ni som vill får se på filmen istället.
På jakten gjorde hon precis likadant båda gångerna, fram och titta och sedan tog hon med trasan en liten bit innan jag kallade in henne.
Overallen var läskig, hon tog tid på sig att gå fram, fast hon kändes klar strax innan jag satte mig på andra sidan overallen, där hon började äta gräs istället.
Skramlet löste hon själv, hon är inte så brydd över ljud. Enligt mig hade hon inga kvarstående rädslor, men kvarstående intresse, då hon tittade mot skramlet någon gång. Tyvärr så hade jag henne på fel sida av mig först..
Hon löste situationen med spökena själv också, riktigt duktigt med tanke på oerfarenheten på den sociala biten!!
På andra leken såg jag en tydlig förbättring från första.

Hon tyckte det var riktigt kul, släppte situationerna och gick vidare på sitt glada, spralliga och positiva sätt.
1-0 till Ellie! ”Ellie vinner”, som beskrivaren sa. Lite mer erfarenheter så kommer hon bli en toppenhund. Hon fick mycket beröm och lovord för framtiden, och beskrivaren tyckte det var lika kul att se hennes utvecklig under beskrivningen, som jag själv. Lilla tjejen lyckades ju hålla ihop mycket fint och tog det hela på en trevligt sätt, trots att hon inte är van vid nya människor. I slutet snodde hon åt sig leksaken och hälsade ordentligt på testledaren, som en extra bekräftelse på att det finns där! Nu behövs bara lite social träning.

Jag är mycket nöjd, men tanke på omständigheterna. 🙂

På grund av min brist på tid så bestämde jag för ett tag sedan att Ellie ska få flytta till en fodervärd, som vill träna vidare och även tävla henne i framtiden. Jag kommer nog aldrig inse att jag inte hinner med att ha två tävlingshundar aktiva samtidigt..

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

