Ellie vallar

Ellie har träffat får för första gången i sitt liv. Det är så häftigt att se hur instinkterna bara tar över, hon visste precis vad hennes uppgift var. Hon var ungefär som jag tänkte att hon skulle vara, kanske lite mer framåt ibland bara. Överlag har hon fin djurkänsla, håller ett bra avstånd till fåren vilket kommer helt naturligt för henne, jobbar fokuserat på fåren samtidigt som hon är mycket lyhörd på mig. Jag behöver aldrig säga åt henne på skarpen, utan hon lyssnar väldigt bra på bara en missnöjd röst. Vid två tillfällen fick jag chansen att platsa henne, och då lyssnade hon direkt, inga problem att lägga sig ner hade hon heller. Se slutet på filmen.

Visst får hon sina tjuv-rusningar men hon måste ju testa gränser och lära sig hur fåren fungerar, hon använder inte bett vilket känns bra. Jag testade också att lägga lite press på henne, vilket jag gjorde mer mot slutet, men hon verkade inte brydd alls.

Jag är väldigt nöjd, här finns det gott om instinkter! Inte kan man tro att det är första gången någonsin som Ellie vallar, eller ens ser får? Vilken hund!!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ellie vallar

  1. Katarina skriver:

    Jag är intresserad av valp. För hjälp i arbetet med våra får. Mvh

    Gilla

Kommentera

