Rallytävling

I lördags testad jag  på Rallylydnad med både Kimya och Cosmo. Antalet gånger vi tränat rally går att räkna på en hand, men lydnad tränar vi regelbundet. 

Tävlingen var i Mellerud och att prestera i 13 minusgrader trodde jag skulle bli svårt. Kimya var först ut första banan, lite överdrivet kontakttagande och snett sättande, men hon fick ihop  94 poäng. Cosmo fick 99 poäng och stående applåder! Det slutade med att Cosmo stod som ensam vinnare av ca 40 hundar!! Kimya kom 3a.

Nästa bana var lättare, men jag gav ett otydligt kommando och 10 poäng bort på båda hundarna. Cosmo slutade på 90 poäng, han hade gått ut med full poäng om inte om fanns.. Han gick oerhört bra trots en landande fågel framför nosen och en hund som morrade och skällde på honom längs sista delen av banan. Onödigt mycket störning, ja, men är så stolt över att han höll fokus på mig! Bra träning, det är just vad vi var ute efter. Kimya slutade på 80 poäng, jag glömde ett sättande också, med henne. Men hon fick mycket beröm för sin fina kontakt.

Båda fick 2 godkända rundor alltså.

Cosmo är så härlig att jobba med, så lyhörd, snabb under tassarna, lätt och smidig. 

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

