Rally tävlingar

Jag anmälde Hazel till ena nybörjarklassen, mest för träningens skull, hon har inte fått så mycket träning och hon känns lite luddig, antagligen löp på gång. Cosmo hade jag anmält till båda avanceradklasserna.

Tävlingarna började stressigt för mig. Banvandringen för nybörjarklassen och samlingen för avanceradklassen avlöste varandra. Och mitt i banvandringen i avanceradklass blev det min och Hazels tur att starta nybörjarklassen. Jag fick avbryta banvandringen, hämta Hazel och gå rakt in på nybörjarbanan med henne. Förutom att jag fick titta till på vissa skyltar för att göra rätt (hade ju avanceradklassens bana i huvudet), så gick det väldigt bra! Hazel var verkligen med mig hela banan med glädje och vilja. Hon höll fokus hela tiden. Jag kunde inte varit mer nöjd, nu vet jag att det inte är negativt för henne att gå från bilen rakt ut på tävling. Hon fick 80 poäng, och godkänt.

Efter en kort väntan var det Cosmos tur, han debuterade i avanceradklass. Grym attityd och vilja som vanligt. Han har stenkoll på mig och vilka kommandon jag ger, ger jag bara rätt så går inget fel.

Fast ja, första skylten trodde han var en bok som vi skulle köra bakbensvändningar på.. han trampade lite på den. Men efter det gick allt hur bra som helst. Apploder från domare och publik, men 85 poäng stod det på pappret.. Enligt mig kändes det mycket bättre än så. Han var i alla fall godkänd. 

Nästa bana var lite klurigare, men våran runda kändes totalt felfri, en otroligt härlig känsla som vanligt med Cosmo! 93 poäng fick vi, återigen avdrag som jag inte riktigt förstår mig på. En andra placering räckte det till. 

Jag är riktigt nöjd med mina duktiga tävlingshundar. Nu är vi på gång!!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

