Frosts röntgenresultat

Olycksfågeln Frost (Hazel x Rope) röntgades för inte länge sedan.

Tyvärr så har han tillväxtrubbningar i armbågarna vilket kommer resultera i armbågsdysplasi, troligtvis grav ED.

Höfterna är fria och vi gläds åt det.

Tack Sandra för att du håller humöret uppe och för allt du gör för att stärka denna underbara lilla hund. Jag är så tacksam! ❤️

För er som inte hört vad som hänt Frost ska jag berätta att han blev allvarligt biten i huvudet vid 7 veckors ålder. Cosmo blev trängd i ett hörn och tuffa Frost kom alldeles för nära. Ett enda bett, men som tog så illa att kraniet krossades och Frost blev förlamad. Veterinären var uppgiven och jag visste varken in eller ut. Det är tack vare Sandra som Frost fick en chans i livet.

Han har under hela uppväxten haft rörelsestörningar och fått begränsas i aktivering. Rörelse är det absolut viktigaste när det kommer till den växande hundens fysiologiska utveckling.

Jag, liksom Frosts ägare, vill inte riktigt tro att Frosts ED är genetiskt. Men givetvis kan man inte vara säker och därför ska vi har det i åtanke om vidare avel blir aktuell på någon hund ur den kullen.

Frost kommer röntgas om efter 2 års ålder.

Vid frågor eller funderingar kontakta mig så får ni veta hur jag tänker vad gäller vidare avel!